Content is King – om det är snyggt och lättläst

Content is King – det klassiska uttrycket som är mer aktuellt än någonsin. Speciellt om du driver en blogg, nisch-sajt eller affiliate-sajt.

I denna artikeln tänkte jag prata om något som jag själv tycker är väldigt kul, nämligen vad du kan göra för att ditt innehåll ska bli lite roligare och trevligare att läsa.

Varför är detta viktigt?

Förutom att Google alltid vill, eller i alla fall försöker, hitta och presentera textmässigt bra innehåll till personerna som söker efter något, så är det även viktigt hur innehållet ser ut för att hålla kvar besökarna på din sajt.

Vi har nog alla stött på sajter där man möts av en vägg med text. Det kan vara alldeles för långa paragrafer, inte en enda bild, inga underrubriker som hjälper till att navigera och hitta, inga punktlistor eller andra element som helt enkelt gör innehållet lättare att överblicka och ta in.

Man tröttnar snabbt på en sådan sajt och resultat blir att man backar och går vidare till nästa resultat på Google.

Detta är dåligt på flera sätt…

Dels för att du missar chansen att besökaren klickar på affiliate-länkar, banners/display-ads eller kanske inte köpte det du försöker sälja.

Men det är även en rankningsfaktor hos Google. Om många av dina besökare snabbt backar tillbaka till Google och letar efter andra resultat, då förstår Google att något är tokigt med din sajt.

Vad kan jag göra?

Försök att dela upp dina texter så att det blir lätt att överblicka och hitta olika delar.

Här är några olika element som jag försöker använda för att det inte bara ska vara en tråkig text där det inte händer någonting.

Korta paragrafer

Det här tror jag är jätteviktigt. Det är lätt att man bara skriver och skriver, utan någon tanke på att man håller på att bygga en vägg av text. Det kan bli väldigt jobbigt att läsa. På mina sajter så består ungefär 80% av trafiken av besökare som använder mobiltelefoner. Där är det extra jobbigt att man bara ser text text text och det är svårt att hålla ögonen på rätt ställe. Som du kanske märker så är den här paragrafen redan alldeles för lång. Där är det extra jobbigt att man bara ser text text text och det är svårt att hålla ögonen på rätt ställe. Som du kanske märker så är den här paragrafen redan alldeles för lång. Märkte du ens att jag precis skrev samma två meningar två gånger, eller undrade du om du hade tappat bort dig? I en mobiltelefon så kommer denna texten troligtvis att ta upp flera skärmar på höjden och det blir svårt för läsaren att fokusera. Håll helt enkelt dina paragrafer korta. Jag brukar skriva så att varje paragraf är ungefär 3-6 rader långa i mobiltelefoner. Det brukar motsvara 1-3 meningar, beroende på hur många ord jag använder.

Underrubriker

Om du gör allting rätt så är oftast titeln i din artikeln en H1-tagg. So far, so good.

För att hjälpa besökarna att överblicka och navigera i dina artiklar så kan du även lägga in underrubriker.

I den här artikeln har jag några H2-rubriker och just nu läser du texten under en H3-rubrik.

Underrubriker är ett jättebra sätt att dela upp ditt innehåll så att besökarna lätt kan hitta det dom letar efter.

Om du skriver en artikel om WordPress så kanske det ser ut så här:

H1: Allt om WordPress
– – H2: Teman till WordPress
– – – –H3: Tema 1
– – – –H3: Tema 2
– – – –H3: Tema 3
– – H2: Plugins till WordPress
– – – –H3: Plugin 1
– – – –H3: Plugin 2
– – – –H3: Plugin 3

Table of Contents

En annan grej som jag använder i nästan alla inlägg är en så kallad Table of Contents.

Högst upp i denna artikeln ser du en ruta med titeln “I denna artikeln”. Det är helt enkelt en samling med alla rubriker från detta inlägget.

Där kan du som besökare enkelt klicka på en rubrik för att scrollas till det du letar efter. Det är extra hjälpsamt i mobiltelefoner där det annars kan bli väldigt mycket scrollande och letande för besökaren.

Det finns olika sätt att lägga till Table of Contents. Jag använder ett plugin som heter Ultimate Blocks i WordPress.

Pluginet genererar automatiskt rutan med alla underrubriker i din artikel, så du behöver inte manuellt hålla den uppdaterad om du lägger till eller tar bort någon rubrik.

Det fungerar i nästan alla teman och är väldigt enkelt att använda. Pluginet innehåller även många andra element som kan göra ditt innehåll lite roligare.

Här är en direktlänk till pluginet på wordpress.org »

Här är pluginets egna sajt »

Det finns även andra plugins som gör mer eller mindre samma sak, men med lite olika utseenden och funktionalitet.

Sök efter “table of contents” bland WordPress-plugins för att hitta något som passar dig och din sajt.

Bilder

Detta är något som jag själv tyvärr är ganska dålig på…

Ibland är det tråkigt att bara läsa läsa läsa. Bryt av med lite bilder för att liva upp dina artiklar.

Glöm inte att passa på att skriva bra alt-taggar till bilderna, då får du lite mer SEO på köpet.

Mercedes-Benz w114 1974
Exempelbild: Min Mercedes-Benz w114 från 1974.

Punktlistor

En del innehåll passar perfekt att lägga in som en lista i din artikel.

I WordPress kan du välja att lägga in antingen en punktlista eller en numrerad lista.

Nästan alla WordPress-teman har CSS som gör att listor ser bra ut i ditt innehåll.

Här är mina tre favoriträtter med kebab:

  1. Kebabtallrik med stark sås och extra lök
  2. Kebabpizza med pommes frites
  3. Kebabrulle med ost och stark sås

Om man har Ultimate Blocks-pluginet (som jag nämnde ovan) så kan man skapa listor där det går att välja ikon och färg.

Här är alla tre kebabrätterna en gång till:

  • Kebabtallrik med stark sås och extra lök
  • Kebabpizza med pommes frites
  • Kebabrulle med ost och stark sås

Citatblock

Om du ska citera något så har WordPress även det elementet inbyggt. I mitt tema GeneratePress så ser det ut så här:

Man kommer långt med Ahrefs Webmaster Tools och den där gratis keyword generatorn i inkognito.
MVH smålänning

– Marcus

Det är kanske det elementet som jag använder minst i mina artiklar, men när man vill citera något så är det ett tydligt sätt att framhäva citatet.

Fet och kursiv text

Som du kanske har lagt märke till i det här inlägget så brukar jag göra vissa ord och fraser fetstilta eller kursiva.

Jag tycker det är ett trevligt sätt att lyfta fram vissa ord eller fraser på olika sätt.

Du kanske till exempel skriver en text om blåvalar. Mitt i den texten vill du framhäva att en blåval kan bli upp till 30 meter lång, då passar det perfekt att göra den delen fetstilt.

Om en besökare har kommit till din sida och letar efter en blåvals maxlängd, så kan den personen nu ganska enkelt hitta det.

Besökaren är nöjd och Google är förhoppningsvis nöjda när besökaren inte backar tillbaka till sökresultaten.

Sammanfattningsvis

Det är varken svårt eller särskilt tidskrävande att göra dina texter lite lättare att läsa.

Försök att göra det till en vana samtidigt som du skriver. Lägg in lite listor, bilder, gör text fet eller kursiv, dela upp dina texter i underrubriker, med mera.

Bara din fantasi sätter gränserna! Förhandsgranska och läs igenom dina egna artiklar som en besökare. Är det lätt att läsa och hitta det du letar efter?

Slutligen. Om någon av er har funderat på hur en kebabtallrik med stark sås och extra lök ser ut här i Skaraborg, så kommer här svaret.

Kebabtallrik med stark sås och extra lök
Kebabtallrik med stark sås och extra lök

Lämna en kommentar